Előzetes tájékoztató
Kérjük, hogy vásárláskor, a megrendelés véglegesítése előtt figyelmesen olvassa
el az alábbi dokumentumot. A megrendelés leadásának pillanatában, annak véglegesítésével
Ön elfogadja a lenti ÁSZF tartalmát és megerősíti, hogy minden pontjával egyetért!
ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK (ÁSZF)
Érvényes: az asvanywebaruhaz.gemezis.hu weboldalon és annak aloldalain, 2022-08-01. naptól. (Utolsó módosítás: 2024.04.29.)
Az Általános szerződési feltételek a GEMezis Webáruház Üzemeltetője (továbbiakban: Eladó)
és a Vevő között jön létre az alábbi adatokkal és feltételekkel.
Az ÁSZF-ben szereplő fogalmak
- Honlap: a GEMezis.hu webhely, amely a szerződés megkötésére szolgál.
- Online piac: olyan szolgáltatás, amely a kereskedő által vagy a kereskedő nevében működtetett szoftvert, többek között weboldalt, valamely weboldal egy részét vagy valamely alkalmazást alkalmaz, és amelynek révén a fogyasztók távollevők közötti szerződést köthetnek más kereskedőkkel vagy fogyasztókkal.
- Szerződés: Eladó és Vevő között a Honlap és elektronikus levelezés igénybevételével
létrejövő adásvételi szerződés.
- Eladó/Kereskedő/Vállalkozás: az üzleti tevékenysége körében eljáró, adószámmal
rendelkező személy.
- Vevő/Fogyasztó: a Honlapon keresztül vételi ajánlatot tevő, szerződést kötő személy.
- Felek: Eladó és Vevő együttesen.
- Áru: a Honlap kínálatában szereplő, a Honlapon értékesítésre szánt forgalomképes ingó
dolog, amely a Szerződés tárgyát képezi.
- Vételár: az Áruért fizetendő ellenszolgáltatás.
- Tartós adathordozó: bármely olyan eszköz, amely lehetővé teszi a Vevő vagy az
Eladó számára a személyesen neki címzett adatoknak a jövőben is hozzáférhető módon és az
adat céljának megfelelő ideig történő tárolását, valamint a tárolt adatok változatlan
formában történő megjelenítését.
- Távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszköz: olyan eszköz, amely alkalmas
a felek távollétében – szerződés megkötése érdekében – szerződési nyilatkozat megtételére.
Ilyen eszköz különösen a címzett vagy a címzés nélküli nyomtatvány, a szabványlevél, a
katalógus, a telefon és az internetes hozzáférést biztosító eszköz.
- Távollévők között kötött szerződés: olyan fogyasztói szerződés, amelyet a szerződés
szerinti Áru vagy szolgáltatás nyújtására szervezett távértékesítési rendszer keretében a
felek egyidejű fizikai jelenléte nélkül úgy kötnek meg, hogy a szerződés megkötése érdekében
a szerződő felek kizárólag távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszközt alkalmaznak.
- Jótállás: A Vevő és az Eladó között kötött szerződések esetén a Polgári Törvénykönyv
szerinti, a szerződés teljesítéséért vállalt jótállás, amelyet az eladó a szerződés megfelelő
teljesítéséért a jogszabályi kötelezettségén túlmenően vagy annak hiányában önként vállal,
valamint a jogszabályon alapuló kötelező jótállás.
Impresszum - az Eladó adatai
Név: Hegyi Attila egyéni vállalkozó
Székhely: 1083 Budapest, Tömő u. 48-54.
Levelezési cím: 1083 Budapest, Tömő u. 48-54. 13.em.151.
Nyilvántartásba vevő hatóság: BUDAPEST FŐVÁROS VIII. KERÜLET JÓZSEFVÁROSI POLGÁRMESTERI HIVATALA
Nyilvántartási szám: 56979596
Egyéni vállalkozói adószáma : 58482805-1-42
Képviselő: Hegyi Attila
Telefonszám: 06 20 331 9185
E-mail: info@gemezis.hu
Honlap: gemezis.hu
Bankszámlaszám: 10400559-86755566-78831001
Impresszum - a Tárhelyszolgáltató adatai
Weboldal
Név: MediaCenter Hungary Kft.
Székhely: 6000 Kecskemét, Sosztakovics u. 3. II/6
Webhely: mediacenter.hu
Email: mediacenter@mediacenter.hu
Webáruház
Név: Shopmasters-Informatikai Kft.
Székhely: 2200, Monor, Ady Endre u. 24
E-mail cím: kapcsolat@shopstart.hu
Webhely: shopstart.hu
Vonatkozó jogszabályok
A Szerződésre a magyar jog előírásai az irányadóak, és különösen az alábbi jogszabályok vonatkoznak:
1997. évi CLV.
törvény a fogyasztóvédelemről
2001. évi CVIII.
törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről
2013. évi V.
törvény a Polgári Törvénykönyvről
1999. évi LXXVI.
törvény a szerzői jogról
2011. évi CXII.
törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
valamint a
45/2014. (II.26.) kormányrendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól
373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére irányuló szerződések részletes szabályairól
19/2014. (IV.29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól
továbbá
az EURÓPAI PARLAMENT (EP) és az EURÓPAI TANÁCS (EU) 2016. április 27-i 2016/679 RENDELETE (általános adatvédelmi rendelet - GDPR) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről és
az EURÓPAI PARLAMENT (EP) és az EURÓPAI TANÁCS (EU) 2018. február 28-i 2018/302 RENDELETE a belső piacon belül a vevő állampolgársága, lakóhelye vagy letelepedési helye alapján történő indokolatlan területi alapú tartalomkorlátozással és a megkülönböztetés egyéb formáival szembeni fellépésről, valamint a 2006/2004/EK és az (EU) 2017/2394 rendelet, továbbá a 2009/22/EK irányelv módosításáról.
Szerzői jogok
A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (továbbiakban: Szjt.) 1. § (1) bekezdése értelmében a weboldal szerzői műnek minősül, így annak minden része szerzői jogi védelem alatt áll. Az Szjt. 16. § (1) bekezdése alapján tilos a weboldalon található grafikai és szoftveres megoldások, számítógépi programalkotások engedély nélküli felhasználása, illetve bármely olyan alkalmazás használata, amellyel a weboldal, vagy annak bármely része módosítható. A weboldalról és annak adatbázisából bármilyen anyagot átvenni a jogtulajdonos írásos hozzájárulása esetén is csak a weboldalra való hivatkozással, forrás feltüntetésével lehet.
A jogtulajdonos: Hegyi Attila egyéni vállalkozó
Az ÁSZF hatálya, elfogadása
A közöttünk létrejövő szerződés tartalmát – a vonatkozó kötelező érvényű jogszabályok rendelkezései mellett – ez az ÁSZF határozza meg. Ennek megfelelően a jelen ÁSZF tartalmazza a Vevőt és az Eladót illető kötelezettségeket és jogokat, a szerződés létrejöttének feltételeit, a teljesítési határidőket, a szállítási és fizetési feltételeket, a felelősségi szabályokat, valamint az elállási jog gyakorlásának feltételeit.
Részleges érvénytelenség
Ha az ÁSZF valamely pontja jogilag hiányos vagy hatálytalan, attól még a szerződés további pontjai érvényben maradnak és a hatálytalan vagy hibás rész helyett a vonatkozó jogszabályok rendelkezései alkalmazandóak.
A szerződés nyelve és formája
A jelen ÁSZF hatálya alá tartozó szerződések nyelve a magyar nyelv.
A jelen ÁSZF hatálya alá tartozó szerződések nem minősülnek írásba foglalt szerződéseknek, azokat az Eladó nem iktatja.
Az Áruk lényeges tulajdonságaira vonatkozó tájékoztatás
A Honlapon a megvásárolható Áruk alapvető tulajdonságairól az egyes Áruknál szereplő leírásokban adunk tájékoztatást.
Az Árukról készült fotók minden esetben a meghirdetett Áruról készültek, azokra a Szerzői Jogok bekezdésben leírt jogi tájékoztatás érvényes.
Az adatbeviteli hibák javítása - Felelősség a megadott adatok valóságáért
A Vevőnek a megrendelés során a megrendelés véglegesítése előtt folyamatosan lehetősége van a Vevő által bevitt adatok módosítására (a böngészőben a vissza gombra kattintva az előző oldal nyílik meg, így akkor is javíthatóak a bevitt adatok, ha Ön már a következő oldalra lépett).
Felhívjuk a figyelmét, hogy a Vevő felelőssége, hogy az általa megadott adatok pontosan kerüljenek bevitelre, mivel a Vevő által megadott adatok alapján kerül számlázásra, illetve szállításra az Áru.
Felhívjuk a figyelmét arra, hogy a rosszul megadott e-mail cím vagy a postafiókhoz tartozó tárhely telítettsége a visszaigazolás kézbesítésének hiányát eredményezheti és meggátolhatja a szerződés létrejöttét.
Amennyiben a Vevő véglegesítette rendelését és a megadott adatokban hibát fedez fel, akkor a lehető legrövidebb időn belül kezdeményeznie kell a rendelése módosítását. A hibás rendelés módosítását a megrendeléskor megadott e-mail címről küldött levéllel, vagy telefonhívással jelezheti a Vevő az Eladó felé.
Árak
Az árak forintban értendők.
Az Eladó az ÁFA értékesítés szempontjából átalányadózó egyéni vállalkozó, így az áraknak ÁFA tartalma nincs.
Az árak tájékoztató jellegűek. Nem zárható ki annak a lehetősége, hogy üzletpolitikai okból az Eladó az árakat módosítsa. Az árak módosítása nem terjed ki a már megkötött szerződésekre.
Amennyiben Eladó az árat hibásan tüntette fel, a már megkötött szerződések esetében a következőek szerint jár el: hibás ár feltüntetése esetén Eladó felajánlja az Áru valós áron történő megvásárlásának lehetőségét, mely információ birtokában a Vevő eldöntheti, hogy megrendeli valós áron az Árut vagy minden hátrányos jogkövetkezmény nélkül lemondja a megrendelést.
Egyéb tudnivalókA Honlap használatával kapcsolatos azon technikai tájékoztatók, amit ez az ÁSZF nem tartalmaz, a Honlapon elérhető egyéb tájékoztatásokban kapnak helyet.
A VEVŐ a megrendelése véglegesítése előtt köteles megismerni ezen ÁSZF rendelkezéseit.
A webáruház használatával és a megrendelés menetével kapcsolatos tudnivalók
Regisztráció
A regisztráció a weboldal felső főmenüjéből, vagy lábléc menüjéből
elérhető, vagy a weboldal oldalsó részén, található Bejelentkezés
kezelőpanelen keresztül érhető el. Nyissa meg a regisztrációs oldalt és
töltse ki az ott található űrlapot értelemszerűen, majd kattintson az
űrlap alján lévő "Regisztráció" gombra. A regisztrációs adatok
megadásakor kötelező valós adatok megadása. Sikeres regisztráció esetén
regisztrációjának sikerességét jelzi a weboldal, vagy adathiányosság
esetén az űrlap marad a képernyőn, és figyelmezteti Önt, hogy mely
rubrikák nem kerültek kitöltésre, vagy lettek helytelenül kitöltve.
Sikeres regisztráció esetén a rendszer azonnal be is lépteti Önt a
weboldalon, ekkor a "Bejelentkezés" panelen kiírásra kerül, hogy milyen
néven jelentkezett be.
Belépés
A Bejelentkezés panel mezőibe értelemszerűen írja be az e-mail címét,
amellyel regisztrált és a hozzá tartozó jelszót, majd kattintson a mezők
mellett található "Belépés" gombra. Bejelentkezés után a panel tartalma
automatikusan megváltozik, kiírásra kerül, hogy milyen néven van
bejelentkezve és a kilépési, valamint a jelszó változtatási lehetőség is
megjelenik.
Kijelentkezés
A webáruházból való kijelentkezéshez kattintson a "Bejelentkezés"
panelen található Kilépés gombra! A kilépés (vagy kijelentkezés) a gomb
csak akkor látható a panelen, ha Ön bejelentkezett előzőleg.
Elfelejtett jelszó
Ha elfelejtette jelszavát, akkor a Bejelentkezés panelen található
"elfelejtett jelszó" feliratra kattintva megjelenik egy új oldal, mely
bekéri azt az e-mail címet, amellyel Ön előzőleg webáruházunkba
beregisztrált. Az e-mail cím megadását követően kattintson a Küldés
feliratú gombra, melyet követően, ha Ön valóban regisztrált
felhasználója a honlapunknak, akkor kapni fog egy e-mailt, mely
tartalmazza az új jelszó generálásához szükséges további lépéseket. Az
új jelszót pontosan jegyezze fel (kis és nagy betűk számítanak), majd
lépjen be honlapunkra az új jelszó használatával! Igény szerint
megváltoztathatja az új jelszót (lásd jelszóváltoztatás)! Saját
adatainak biztonsága érdekében minden esetben használjon nehzen
kitalálható, biztonságos jelszavakat!
Jelszóváltoztatás
Amennyiben szeretné jelszavát megváltoztatni, lépjen be a webáruházba a
Bejelentkezés panel segítségével. Bejelentkezést követően megjelenik az
Ön számára a "jelszóváltoztatás" link vagy gomb, melyre kattintva egy
új oldal töltődik be. Az oldal bekéri az Ön jelenleg használatban lévő
jelszavát, majd kétszer az új jelszót az esetleges elgépelések
elkerülése végett. A mezők kitöltését követően kattintson a Megváltoztat
gombra! Ha megfelelően töltötte ki az űrlapot, akkor a Megváltoztat
gomb megnyomását követően Ön az újonnan megadott jelszóval tud belépni
webáruházunkba.
Saját adatainak biztonsága érdekében minden esetben használjon nehzen kitalálható, biztonságos jelszavakat!
A vásárlás folyamata
Honlapunk termékkatalógusában böngészve összeállíthatja kosarának
tartalmát. A kiválasztott termék részletes adatlapján megtalálja minden
megvásárolható terméknél a kosárba tétel gombot, mely előtt egy kis
rubrikában a megvásárolni kívánt mennyiséget, darabszámot adhatja meg. A
kosárba tétel gomb megnyomása után a kiválasztott termék a kosárba
kerül, melyről a honlap visszajelzést ad vagy egy felugró üzenet
formájában, vagy a kosár részletes tartalmának megjelenítésével. A
virtuális kosarához további termékeket adhat, a kosarának a tartalmát
tetszőlegesen módosíthatja például a kosárban lévő termékek
darabszámának megváltoztatásával, vagy termékek kosárból való
eltávolításával. Amennyiben a kosárban szereplő termékek mennyiségét
megváltoztatja, a változtatásokat követően kattintson a termékek
felsorolása alatt található "Frissítés" gombra, ekkor a kosár
automatikusan újraszámolja az árakat, és rögzíti a változtatott
mennyiségeket.
Amennyiben összeállította kosarának tartalmát a vásárlási folyamat
megkezdéséhez kattintson a kosár oldalon a "Megrendelem" gombra!
Ha még nincsen bejelentkezve a honlapunkra, akkor a megjelenő oldalon
lehetősége van bejelentkezni vagy regisztrálni, illetve beállítástól
függően lehetőség van a regisztráció nélküli vásárlásra is. Jelentkezzen
be honlapunkra, vagy válassza a regisztrációt, vagy a regisztráció
nélküli vásárlást!
A vásárlási folyamat következő lépésében válassza ki a termékek
átvételének módját, azaz a szállítási módot, illetve válassza ki a
fizetési módot is! A szállítási- és fizetési oldalon a különböző termék
átvételi és házhozszállítási lehetőségek díját is feltüntettük. A
szállítási és fizetési mód kiválasztását követően kattintson a Tovább
gombra!
A következő képernyőn látható a kosár összesített értéke, a
kiválasztott szállítási mód díja és ezek összege, tehát a fizetendő
végösszeg is, ahol lehetősége nyílik a fizetendő végösszeg
ellenőrzésére.
A megjelenő űrlapon töltse ki a számlázási adatokat, kiszállítás
esetén a szállítási adatokat és a kapcsolattartási adatokat is! Kérjük,
hogy pontosan és figyelmesen töltse ki az adatokat, mert a megrendelést
csak pontos adatok esetén tudjuk teljesíteni!
A megrendeléshez tartozóan munkatársainknak szóló üzenetet is megadhat a Megjegyzés rovatban!
Amennyiben kitöltötte az adatokat, kattintson a "Tovább" gombra!
A következő képernyőn lehetősége van még a megrendelés véglegesítése
előtt a megrendelt termékek, a szállítási és fizetés mód, illetve a
megadott adatok ellenőrzésére! Amennyiben az adatokban hibát talál,
lépjen vissza és korrigálja a hibás, például elgépelt adatokat!
Ha minden adatot rendben talál, akkor jelölje be az ászf és egyéb
feltételek elfogadásának igazolását, illetve a fizetési kötelezettség
keletkezésének elfogadását jelző mezőt/mezőket és kattintson a
"Megrendelem" gombra!
Ha online bankkártyás fizetést választott, akkor a rendszer
megjeleníti a biztonságos online fizetési felületet, ahol lehetősége van
az online fizetés lebonyolítására! Az online fizetés minden esetben a
szerződött Banki vagy online fizetéssel foglalkozó szerződött partnerünk
biztonságos weboldalán történik, a megadott bankkártya adatok
webáruházunkhoz nem jutnak el, így természetesen nem ismerjük meg és nem
tároljuk azokat.
Sikeres megrendelés esetén honlapunkon megjelenik a sikeres vásárlást
megköszönő oldal, illetve e-mailben is visszaigazoljuk automatikusan a
vásárlást. Ha a vásárlást visszaigazoló e-mailünk nem érkezne meg Önhöz
10-15 percen belül, akkor kérjük, ellenőrizze, hogy e-mail címét
helyesen adta-e meg honlapunkon és hogy az e-mailünk nem került-e
véletlenül a spam, vagy promóciók mappájába!
Sikeres rendelést követően a kosár tartalma üres állapotba kerül.
Amennyiben befejezte a vásárlást és be van jelentkezve a honlapra, az
oldal tetején található "Bejelentkezés" panelen van lehetősége a honlap
bezásása előtt kijelentkezhet a rendszerből.
A webáruház kezelésével kapcsolatos kérdésekre is szívesen válaszolunk, keressen minket elérhetőségeinken!
Fizetési és szállítási feltételek, vevői tájékoztató
Fizetési mód:
- Banki utalással:
A számla végösszegének (mely tartalmazza a termék vételárát)
kiegyenlítése előre, banki utalással is lehetséges. Az átutaláshoz szükséges adatokat a rendelést visszaigazoló e-mail tartalmazza.
- Barion - Bankkártyás fizetés:
Webáruházban gyorsan és biztonságosan fizethet bankkártyával, a Barion Payment Zrt. elektronikuspénz-kibocsátó intézmény rendszerén keresztül.
A Barion Smart Gateway egy teljesen hazai fejlesztésű, bankoktól független bankkártya és e-pénz elfogadására alkalmas fizetőkapu, amely verhetetlen árai mellett számos innovatív funkcióval rendelkezik. Használata még kényelmesebb a csupán egy perces regisztrációt követően. Mivel a bankkártya-számokat egy PCI DSS tanúsítvánnyal ellátott biztonságos rendszer tárolja, elég a regisztrált e-mail cím és jelszó megadása bármilyen eltárolt kártya használatához. A Barion webes felületén riportok, export lehetőség, valamint kiküldött havi számlalevél segítik az üzleti folyamatokat, illetve a hivatalos elszámolást. A tranzakciók valós időben zajlanak, és mobil applikációban is lehet látni a beérkező tételeket. A Barion felhasználók az ingyenes Barion applikáció segítségével egyre több boltban és vendéglátóhelyen mobillal is tudnak fizetni, anélkül, hogy készpénzt vagy bankkártyát kellene magukkal vinniük.
- Amennyiben a webáruházunkban a vásárláskor online bankkártyás fizetést választ, az online bankkártyás fizetések a Barion rendszerén keresztül valósulnak
meg. A bankkártya adatok a kereskedőhöz nem jutnak el. A szolgáltatást
nyújtó Barion Payment Zrt. a Magyar Nemzeti Bank felügyelete alatt álló
intézmény, engedélyének száma: H-EN-I-1064/2013.
- A webáruházunk a megrendeléssel kapcsolatos információkat kapja meg a
vásárlótól, a Barion Payment Zrt. pedig kizárólag a fizetési
tranzakcióhoz szükséges kártya adatokat a 128 bites SSL titkosítással
ellátott fizetőoldalon. A fizetőoldal adattartalmáról a webáruházunk nem
értesül, azokat csak a Barion Payment Zrt. érheti el. A tranzakció
eredményéről a fizetést követően a webáruházunk rendszere tájékoztatót küld. A
kártyás fizetéshez az internet böngésző programjának támogatnia kell az
SSL titkosítást.
- A bankkártyával történő fizetés esetén a sikeres tranzakciót követően –
ez a bankkártya érvényessége és a fedezet ellenőrzése utáni elfogadást
jelenti –, a Barion Payment Zrt elindítja a Kártyabirtokos számlájának
megterhelését az áru vagy szolgáltatás ellenértékével.
- Amennyiben nem kerül visszairányításra a fizetőoldalról a Webáruház
oldalára, úgy a tranzakció sikertelennek minősül.
- Amennyiben a banki
fizetőoldalon a böngésző „Vissza/Back” vagy a „Frissítés/Refresh”
gombjára kattint, ill. bezárja a böngésző ablakot mielőtt
visszairányításra kerülne az áruházba, a fizetés sikertelennek minősül.
- Amennyiben a tranzakció eredményéről, annak sikertelensége esetén,
okáról, részleteiről bővebben kíván tájékozódni, kérem, vegye fel a
kapcsolatot számlavezető bankjával!
- A vásárolt áru ellenértéke, a kifizetett összeg azonnal zárolásra kerül kártyaszámláján.
Szállítási mód:
- MPL - Magyar Posta házhozszállítás
A küldemények kézbesítését, a Magyar Posta Logisztika (MPL) futárszolgálata végzi. Feladástól számított 2 munkanapon belül szállítják ki csomagját, munkanapokon 8-17 óra között. Az aktuális postai díjakat IDE kattintva tekintheti meg.
- Posta csomagautomata
A Magyar Posta csomagautomata hálózatába kérhető, személyesen az automatából átvehető csomagkézbesítési mód. A szolgáltatás igénybevételéhez ki kell választania az Önnek leginkább megfelelő helyszínen található csomagautomata címét. Ezt a Magyar Posta weboldalán tekintheti meg, ha IDE kattint.
- GLS házhozszállítás
A megrendelt Árut a GLS futárszolgálat szállítja házhoz. A GLS díjkalkulátorát IDE kattintva tekintheti meg.
- GLS csomagpont
A megrendelt Árut az országszerte fellelhető GLS Csomagpontok valamelyikén veheti át. Az Önhöz legközelebbi CsomagPont helyét IDE kattintva keresheti meg.
- Foxpost csomagautomata
A megrendelt Árut az országszerte fellelhető Foxpost Csomagautomaták valamelyikből veheti át. Az Önhöz legközelebbi Foxpost Automata helyét IDE kattintva keresheti meg.
Az elállási jogról való tájékoztatás.
Fogyasztónak csak a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy minősül! (Ptk. 8.1. § 1. bek. 3. ) Jogi személyekre az indoklás nélküli elállási jog nem érvényes.
A Fogyasztót a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 20. § szerint megilleti az indokolás nélküli elállás joga. A Vevő az elállási jogát az Áru adásvételére irányuló szerződés esetén
- az Árunak,
- több Áru adásvételekor, ha az egyes Áruk szolgáltatása eltérő időpontban történik, az utoljára szolgáltatott Árunak,
a Vevő vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének napjától számított határidőn belül gyakorolhatja, mely határidő 14 naptári nap.
A 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet által biztosított elállási idő 14 nap, Eladó által vállalt ezen felüli elállási idő önkéntes vállalás a jogszabályban írtakon felül.
A jelen pontban foglaltak nem érintik a Vevő azon jogát, hogy az e pontban meghatározott elállási jogát a szerződés megkötésének napja és az Áru átvételének napja közötti időszakban is gyakorolja. Ha a szerződés megkötésére a Vevő tett ajánlatot, a Vevőt a szerződés megkötése előtt megilleti az ajánlat visszavonásának joga, ami a szerződés megkötésére kiterjedő ajánlati kötöttséget megszünteti.
Elállási nyilatkozat, a Vevőt megillető elállási jog gyakorlása
A Vevő a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 20. §-ban biztosított jogát az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján, vagy a linkelt nyilatkozat-minta felhasználásával gyakorolhatja. Bővebben
a rendelet 2. mellékletében olvashat az Önt megillető elállási jogról.
Elállási nyilatkozat minta
A Vevő elállási nyilatkozatának érvényessége
Az elállási jogot határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a Vevő a nyilatkozatát 14 napon belül elküldi. Írásban történő elállás vagy felmondás esetén elegendő az elállási vagy felmondási nyilatkozatot elküldeni 14 napon belül.
A Vevőt terheli annak bizonyítása, hogy az elállás jogát e rendelkezéssel összhangban gyakorolta.
Az Eladó a Vevő elállási nyilatkozatát annak megérkezését követően köteles elektronikus adathordozón visszaigazolni.
Az Eladó kötelezettségei a Vevő elállása esetén
Az Eladó visszatérítési kötelezettsége
Ha a Vevő a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 22. §-nak megfelelően eláll a szerződéstől, az Eladó legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül visszatéríti a Vevő által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket, így a szállítási díjat is.
Az Eladó visszatérítési kötelezettségének módja
A 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 22. §-nak megfelelő elállás vagy felmondás esetén az Eladó a Vevőnek visszajáró összeget a Vevő által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza. A Vevő kifejezett beleegyezése alapján az Eladó a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a Vevőt ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti. A Vevő által hibásan és/vagy pontatlanul megadott bankszámlaszám vagy postai cím következtében történő késedelem miatt az Eladó-t felelősség nem terheli.
Többletköltségek
Ha a Vevő kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választ, az Eladó nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket. Ilyen esetben a feltüntetett általános szállítási díjtételek erejéig áll fenn visszatérítési kötelezettségünk.
Visszatartási jog
Az Eladó mindaddig visszatarthatja a Vevőnek visszajáró összeget, amíg a Vevő az Árut vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte; a kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni.
A Vevő kötelezettségei elállás esetén
Az Áru visszaszolgáltatása
Ha a Vevő a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 22. §-nak megfelelően eláll a szerződéstől, köteles az Árut haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni, illetve az Eladónak vagy az Eladó által az Áru átvételére meghatalmazott személynek átadni. A visszaküldés határidőben teljesítettnek minősül, ha a Vevő az Árut a határidő lejárta előtt elküldi.
Az Áru visszaszolgáltatásával kapcsolatos közvetlen költségek viselése
A Vevő viseli az Áru visszaküldésének közvetlen költségét. Az Árut az Eladó címére kell visszaküldeni. Ha a Vevő a teljesítés megkezdését követően felmondja az üzlethelyiségen kívül vagy távollévők között kötött - szolgáltatás nyújtásra vonatkozó - szerződést, köteles a felmondás vállalkozással való közlése időpontjáig teljesített szolgáltatással arányos díjat a vállalkozás számára megfizetni. A Vevő által arányosan fizetendő összeget a szerződésben megállapított ellenszolgáltatás adóval növelt teljes összege alapján kell megállapítani. Ha a Vevő bizonyítja, hogy az ily módon megállapított teljes összeg túlzottan magas, az arányos összeget a szerződés megszűnésének időpontjáig teljesített szolgáltatások piaci értéke alapján kell kiszámítani.
Utánvéttel vagy portósan feladott küldeményeket nem fogadunk el és nem veszünk át. A Vevő felelőssége az értékcsökkenésért
A Vevő az Áru jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel.
A Vevő nem gyakorolhatja elállási jogát a 45/2014 (II.26.) Korm. Rendelet 29. §. (1) bekezdésében foglalt esetekben:
- a szolgáltatás maradéktalan teljesítése után, azonban ha szerződés fizetési kötelezettséget keletkeztet a Vevő számára, jelen kivételi esetre csak akkor lehet hivatkozni, ha a teljesítés a Vevő kifejezett előzetes beleegyezésével és annak a Vevő általi tudomásulvételével kezdődött meg, hogy elveszíti elállási jogát, amint a vállalkozás maradéktalanul teljesítette a szerződést;
- olyan Áru vagy szolgáltatás tekintetében, amelynek ára, illetve díja a pénzpiac vállalkozás által nem befolyásolható, az elállási jog gyakorlására meghatározott határidő alatt is lehetséges ingadozásától függ;
- olyan nem előre gyártott Áru esetében, amelyet a Vevő utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan Áru esetében, amelyet egyértelműen a Vevő személyére szabtak;
- olyan zárt csomagolású Áru tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza;
- nyilvános árverésen megkötött szerződések esetében;
- a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális tartalom tekintetében, ha az Eladó a Vevő kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg a teljesítést, és a Vevő e beleegyezésével egyidejűleg nyilatkozott annak tudomásul vételéről, hogy a teljesítés megkezdését követően elveszíti az elállási jogát, továbbá a vállalkozás visszaigazolást küldött a Vevő részére.
A jótállásról, kellékszavatosságról és termékszavatosságról való tájékoztatás
Jótállás
A tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján, a tartós fogyasztási cikkek közé sorolható, 10 000 forintot meghaladó eladási árú Árukra hibás teljesítés fennállása esetén az Eladó jótállásra köteles.
A jótállás időtartama:
- 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év,
- 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
- 250 000 forint eladási ár felett három év.
A jótállási határidő az Áru Vevő részére történő átadása napjával kezdődik.
Az Eladó vállalása a kötelező jótállás időtartamán belül nem tartalmazhat a Vevőre nézve hátrányosabb feltételeket, mint amit a kötelező jótállás szabályai biztosítanak. Ennek lejárta után az önkéntes jótállás feltételei szabadon megszabhatók, viszont a jótállás ilyenkor sem érintheti hátrányosan a Vevő jogszabályból eredő (kellékszavatosságon alapuló) jogainak fennállását.
Az Eladó a jótállási kötelezettség alól kizárólag akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
A Vevő ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre nem érvényesíthet. A jótállásból fakadó jogok a szavatossági jogosultságoktól függetlenül megilletik a Vevőt.
Ha a jótállásra kötelezett kötelezettségének a jogosult felhívására megfelelő határidőn belül nem tesz eleget, a jótállási igény a felhívásban kijelölt határidő elteltétől számított 3 hónapon belül akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási idő már lejárt. E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A jótállási igény érvényesítésére a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat szükséges alkalmazni.
Kellékszavatosság
A Vevő az Eladó hibás teljesítése esetén az Eladóval szemben kellékszavatossági igényét érvényesítheti a Polgári Törvénykönyv vonatkozó szabályai szerint. Ennek megfelelően a Vevő a következő kellékszavatossági igényekkel élhet:
Kérhet kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha a Vevő által választott lehetőség teljesítése lehetetlen vagy az Eladó számára aránytalan többletköltséggel járna. Ha kijavítást vagy kicserélést nem kért vagy nem kérhette, abban az esetben igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását vagy végső esetben elállhat a szerződéstől.
A Vevő a választott kellékszavatossági jogáról áttérhet egy másikra, az áttérés költségét azonban a Vevő viseli, kivéve, ha az indokolt volt vagy arra az Eladó okot adott.
A Vevő a kellékszavatossági jog gyakorlása esetén a hibát az Eladó költségére sem maga nem javíthatja ki, sem mással nem javíttathatja ki.
A Vevő kötelessége a hibát annak felfedezését követően haladéktalanul, legkésőbb 2 hónapon belül jelezni. A szerződés teljesítésétől számított 2 éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági jogait nem érvényesítheti.
Ha a Vevő és az Eladó közti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak, de 1 évnél rövidebb elévülési határidő nem köthető ki.
A megrendelés teljesítéstől számított 6 hónapon belül a kellékszavatossági igény érvényesítésének feltétele a hiba közlése az Eladóval valamint annak igazolása, hogy az Árut az Eladótól szerezte be. A teljesítéstől számított 6 hónap leteltét követően a Vevőnek kell bizonyítani, hogy a hiba már a teljesítés időpontjában is létezett.
Használt termékekre eltérő szabályok vonatkoznak a szavatosság és jótállás tekintetében. Használt termék esetén is létezik hibás teljesítés, de figyelembe kell venni azon körülményeket, melyek alapján a Vevő bizonyos hibák előfordulására számíthatott. Az avulás következtében egyes hibák jelentkezése egyre gyakoribbá válik. A Vevő csak olyan hiányosságok esetén érvényesítheti szavatossági jogát, melyek a használtságból eredő hibákon felüliek és azoktól függetlenül keletkeztek. Abban az esetben, ha a használt termék hibás és a hibáról a vásárláskor a Vevő tájékoztatva lett, az Eladót semmilyen felelőség nem terheli.
Termékszavatosság
A Termék hibája esetén a Vevő saját választása szerint érvényesítheti kellékszavatossági vagy termékszavatossági igényét.
Termékszavatossági igényként a Vevő kizárólag a hibás termék kijavítását vagy kicserélését kérheti.
A termék hibás, ha a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek nem felel meg vagy ha nem rendelkezik az Eladó által megadott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
A Vevő a termékszavatossági igényét a termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított 2 éven belül érvényesítheti. E határidő elteltével e jogosultságát elveszti.
A Vevő termékszavatossági igényét csakis az ingó dolog gyártójával/forgalmazójával szemben gyakorolhatja. Az Áru hibájának bizonyítása termékszavatossági igény érvényesítése esetén a Vevő feladata.
A gyártó/forgalmazó kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy:
- a hiba a tudomány és technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető
- a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered
- a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba
- a gyártónak/forgalmazónak a mentesüléshez elegendő 1 okot bizonyítania.
Ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és termékszavatossági igényt egyszerre nem érvényesíthet. Termékszavatossági igény eredményes érvényesítése esetén azonban a kicserélt termékre/kijavított részre vonatkozóan érvényesítheti kellékszavatossági igényét a gyártóval szemben.
Panaszügyintézés és jogérvényesítési lehetőségek
A Vevő az Áruval vagy az Eladó tevékenységével kapcsolatos kifogásait az alábbi elérhetőségeken terjesztheti elő:
Telefon: +36 20 331 9185
Internet cím: http://www.gemezis.hu
E-mail: info@gemezis.hu
A vevő szóban vagy írásban közölheti az eladóval a panaszát, amely az eladónak, illetve az eladó érdekében vagy javára eljáró személynek az áru vevők részére történő forgalmazásával, illetve értékesítésével közvetlen kapcsolatban álló magatartására, tevékenységére vagy mulasztására vonatkozik.
Telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a vevőnek legkésőbb 30 napon belül - az írásbeli panaszra adott válaszra vonatkozó előírásoknak megfelelően - az érdemi válasszal egyidejűleg megküldeni.
Egyebekben pedig az írásbeli panaszra vonatkozóan az alábbiak szerint köteles eljárni. Az írásbeli panaszt az eladó - ha az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik - a beérkezését követően harminc napon belül köteles írásban érdemben megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt. Ennél rövidebb határidőt jogszabály, hosszabb határidőt törvény állapíthat meg. A panaszt elutasító álláspontját az eladó indokolni köteles. A telefonon vagy elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panaszt az eladó köteles egyedi azonosítószámmal ellátni.
A panaszról felvett jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az alábbiakat:
- a vevő neve, lakcíme,
- a panasz előterjesztésének helye, ideje, módja,
- a vevő panaszának részletes leírása, a vevő által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke,
- az eladó nyilatkozata a vevő panaszával kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges,
- a jegyzőkönyvet felvevő személy és - telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz kivételével - a vevő aláírása,
a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje,
- telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma.
Az eladó a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni.
A panasz elutasítása esetén az eladó köteles a vevőt írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával - annak jellege szerint - mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell továbbá az illetékes hatóság, illetve a vevő lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét. A tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, hogy az eladó a fogyasztói jogvita rendezése érdekében igénybe veszi-e a békéltető testületi eljárást. Amennyiben az Eladó és a vevő között esetlegesen fennálló fogyasztói jogvita a tárgyalások során nem rendeződik, az alábbi jogérvényesítési lehetőségek állnak nyitva a vevő számára:
Fogyasztóvédelmi eljárás
Panasztétel a fogyasztóvédelmi hatóságoknál lehetséges. Amennyiben a vevő fogyasztói jogainak megsértését észleli, jogosult panasszal fordulni a lakóhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz. A panasz elbírálását követően a hatóság dönt a fogyasztóvédelmi eljárás lefolytatásáról. A fogyasztóvédelmi elsőfokú hatósági feladatokat a vevő lakóhelye szerint illetékes fővárosi és megyei kormányhivatalok látják el, ezek listája itt található: http://www.kormanyhivatal.hu/
Bírósági eljárás
Az ügyfél jogosult a fogyasztói jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére polgári eljárás keretében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény rendelkezései szerint.
Békéltető testületi eljárás
A Vevő az Eladóval szemben fogyasztói panasszal élhet. Amennyiben a Vevő fogyasztói panaszát az Eladó elutasítja, úgy a Vevő jogosult a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes Békéltető Testülethez is fordulni: a békéltető testület eljárása megindításának feltétele, hogy a vevő az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését. Az eljárásra - a vevő erre irányuló kérelme alapján - az illetékes testület helyett a vevő kérelmében megjelölt békéltető testület illetékes.
Az eladót a békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli.
Ennek keretében fennáll a vállalkozásoknak a békéltető testület felhívására történő válaszirat megküldési kötelezettsége, továbbá kötelezettségként kerül rögzítésre a békéltető testület előtti megjelenési kötelezettség („meghallgatáson egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételének biztosítása”).
Amennyiben az eladó székhelye vagy telephelye nem a területileg illetékes békéltető testületet működtető kamara szerinti megyébe van bejegyezve, az eladó együttműködési kötelezettsége a vevő igényének megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségének felajánlására terjed ki.
A fenti együttműködési kötelezettség megszegése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság rendelkezik hatáskörrel, amely alapján a jogszabályváltozás következtében a vállalkozások jogsértő magatartása esetén kötelező bírságkiszabás alkalmazandó, bírságtól való eltekintésre nincs lehetőség. A fogyasztóvédelemről szóló törvény mellett módosításra került a kis- és középvállalkozásokról szóló törvény vonatkozó rendelkezése is, így a kis- és középvállalkozások esetén sem mellőzhető majd a bírság kiszabása.
A bírság mértéke kis- és középvállalkozások esetén 15 ezer forinttól 500 ezer forintig terjedhet. A kötelező bírság bevezetésével a jogalkotó a békéltető testületekkel való együttműködés nyomatékosítását, illetve a vállalkozásoknak a békéltető testületi eljárásban való aktív részvételének biztosítását célozza.
A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület a vevő vagy az eladó kérésére tanácsot ad a vevőt megillető jogokkal és a vevőt terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.
A békéltető testület eljárása a vevő kérelmére indul. A kérelmet a békéltető testület elnökéhez kell írásban benyújtani: az írásbeliség követelményének levél, távirat, távgépíró vagy telefax útján, továbbá bármely egyéb olyan eszközzel is eleget lehet tenni, amely a címzett számára lehetővé teszi a neki címzett adatoknak az adat céljának megfelelő ideig történő tartós tárolását, és a tárolt adatok változatlan formában és tartalommal történő megjelenítését. A kérelemnek tartalmaznia kell
- a vevő nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,
- a fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás nevét, székhelyét vagy érintett telephelyét,
- ha a vevő az illetékességet az illetékes békéltető testület helyett kérelmezett testület megjelölését,
- a vevő álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait,
- a vevő nyilatkozatát arról, hogy a vevő az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelte a vitás ügy rendezését
- a vevő nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben más békéltető testület eljárását nem kezdeményezte, közvetítői eljárás nem indult, keresetlevél beadására, illetve fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelem előterjesztésére nem került sor,
- a testület döntésére irányuló indítványt,
- a vevő aláírását.
A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a vevő bizonyítékként hivatkozik, így különösen az eladó írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a vevő rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az előírt egyeztetés megkísérléséről.
Ha a vevő meghatalmazott útján jár el, a kérelemhez csatolni kell a meghatalmazást.
A Békéltető Testületekről bővebb információ itt érhető el: http://www.bekeltetes.hu
Online vitarendezési platform
Az Európai Bizottság létrehozott egy honlapot, amelybe a vevők beregisztrálhatnak, így ezen keresztül lehetőségük nyílik arra, hogy online vásárláshoz kapcsolódó jogvitáikat ezen keresztül rendezzék egy kérelem kitöltésével, elkerülve a bírósági eljárást. Így a vevők tudják érvényesíteni jogaikat anélkül, hogy például a távolság meggátolná őket ebben.
Ha a Vevő panaszt kíván tenni egy, az interneten vásárolt Áruval vagy szolgáltatással kapcsolatban, és nem akar feltétlenül bírósághoz fordulni, igénybe veheti az online vitarendezés eszközét.
A portálon a Vevő és az Eladó, akivel szemben a Vevő panasszal élt, közösen kiválaszthatják a panasz kezelésével megbízni kívánt vitarendezési testületet.
Az online vitarendezési platform
IDE kattintva érhető el.
Jelen dokumentum nem kerül iktatásra, kizárólag elektronikus formában
kerül megkötésre, későbbiekben nem kereshető vissza, magatartási kódexre
nem utal.